مارک تواین:

فرقی میان کسی که کتاب نمی خواند با کسی که نمی تواند بخواند نیست.

مارک تواین:

فرقی میان کسی که کتاب نمی خواند با کسی که نمی تواند بخواند نیست.

آخرین مطالب
  • ۰
  • ۰

عدد جادویی هفتاد

عدد جادویی هفتاد

امروز می خوام به ضعف انسان ها در درک رشد تصاعدی اشاره کنم و کمک عدد جادویی هفتاد در درک هرچه بهتر رشد تصاعدی. این مطلب زیبا, مربوط به فصل 34 از کتاب هنر شفاف اندیشیدن از رولف دوبلی است.

یک سوال؛ از بین این دو گزینه کدام را انتخاب خواهی کرد:

الف) در سی روز آینده هر روز سی دلار از من دریافت کنی

ب) در سی روز آینده در روز اول یک سنت و روز دوم دو سنت و روز سوم چهار سنت و روز چهارم هشت سنت و همینطور تا روز سی ام

کدام گزینه مطلوب شما خواهد بود؟

اگرچه معمولا در نگاه اول گزینه اول را مطلوب خواهی دانست ولی گزینه دوم برای شما بهتر خواهد بود, چراکه در حالت اول در سی روز سی هزار دلار نصیب شما خواهد شد ولی در حالت دوم بیش از پنجاه میلیون دلار به جیب خواهی زد.

ما رشد خطی را بطور حسی درک می کنیم. با این حال هیچ درکی از رشد تصاعدی نداریم، چونکه درگذشته اجدادمان به آن احتیاج نداشته اند. اغلب تجربه اجدادمان از نوع خطی بوده. هرکس دو برابر بیشتر ماموت شکار می کرد، دوبرابر غذای بیشتری می داشت. هرکس دو برابر وقت بیشتری برای جمع آوری دانه صرف می کرد، درآمدش دو برابر می شد.

 از این گزاره چه برداشتی می کنید:

هرساله تعداد حوادث رانندگی هفت درصد رشد دارد. اگر با خود روراست باشیم خواهیم دانست که درک ما از این گزاره چقدر پرت بوده است. اینجاست که عدد جادویی هفتاد کمک بزرگی در تبدیل این آمار به خطی خواهد داشت. کافی است که عدد هفتاد را بر نرخ رشد برحسب درصد تقسیم کنیم یعنی هفتاد تقسیم بر هفت که می شود ده. خب حالا می توانیم بیانی خطی از گزاره بالا داشته باشیم:" تعداد حوادث رانندگی بعد از  ده سال دو برابر می شود". چه آمار نگران کننده ای!

یک مثال دیگر: "نرخ تورم پنج درصد است". بنظرمی رسد که زیاد بد هم نباشد. حال با استفاده از عدد جادویی هفتاد داریم: هفتاد تقسیم بر پنج که می شود چهارده. یعنی بعد از چهارده سال ارزش دلار نصف خواهد شد. بنظر می رسد که فاجعه ای در حال رخ دادن باشد!

پس حواسمان باشد وقتی که پای نرخ رشد در میان است به برداشت های حسی مان اکتفا نکنیم. باید قبول کنیم که درک ما از آن زیاد درست نخواهد بود. آنچه در چنین مواقعی به ما کمک خواهد کرد یک ماشین حساب و یا برای نرخ رشدهای پایین عدد جادویی هفتاد.


  • ۹۷/۱۲/۲۹
  • مهرزاد نوشاد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی