مارک تواین:

فرقی میان کسی که کتاب نمی خواند با کسی که نمی تواند بخواند نیست.

مارک تواین:

فرقی میان کسی که کتاب نمی خواند با کسی که نمی تواند بخواند نیست.

آخرین مطالب

۱ مطلب در مرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

فرازمینی ها

اخیراً کتابی به نام « گفتگو با فرزندانم درباره فرازمینی ها» از رولان لوئوک و با ترجمه آی از آقای مهدی ضرغامیان از انتشارات  نشر آفرینگان خواندم. کتابی مناسب رده سنی جوانان و نوجوانان و با ترجمه ای گیرا.

در این کتاب نویسنده سعی می کند که اشاره ای به گونه های مختلف حیات بر روی زمین داشته باشد تا از این طریق ذهن ها را آماده پذیرش گونه های غیر متعارف حیات نماید.

 

بنا بر نظریه داروین علت چهار پا بودن برخی از موجودات کره زمین این است که همگی از نیای مشترکی پدید آمده اند. این نیای مشترک، که خزنده و قبل از آن دوزیست بوده، دو جفت زایده داشته است.

سکویاها بزرگ ترین درخت های کره زمین اند که در کوه های کالیفرنیا می رویند و حدود 100 متر ارتفاع و 10 متر قطر دارند.

بررسی ها نشان داده اند که اگر ارتفاع درختی چهار برابر درخت دیگری باشد تنه اش چهار برابر دیگری نخواهد بود بلکه هشت برابر خواهد بود. چرا که هرچه درختی بیشتر رشد کند در برابر هرگونه انحراف از خط عمود آسیب پذیرتر خواهد بود بنابراین باید رشد ضخامت تنه سریعتر از رشد ارتفاع درخت باشد.

از جمله بزرگترین پرندگان موجود آلباتروس و کرکس کوه های آند هستند که بال هایی با بیش از سه متر طول دارند. سنگین ترین پرنده امروزی که پرواز می کند هوبره ریش دار است که 20 کیلوگرم وزن دارد.

پرنده های امروزی بازمانده های دایناسورها هستند. پرندگان بینایی بسیار کارآمدی دارند و در مقایسه با ما دید رنگی بهتر و دقیق تری دارند. به طور کلی چشم پرندگان در مقایسه با چشم پستانداران نسبتاً بزرگ تر است. مثلاً چشم های سار نزدیک به 15 درصد حجم سرش را اشغال کرده است در حالی که این نسبت در ما به دو درصد هم نمی رسد.

اصلاً مطمئن نیستیم که حیات فرازمینی مبتنی بر سلول باشد؛ سلول واحد اساسی زندگی زمینی است. حیات زمینی اساساً از چهار عنصر اصلی شیمیایی- کربن، هیدروژن، اکسیژن و نیتروژن-  همراه اندکی فسفر و گوگرد تشکیل شده است.

گونه مهره داران فقط پنج درصد کل گونه های موجود در زمین را تشکیل می دهند.

وقتی جثه انسانی دو برابر می شود سطح مقطع استخوان چهار برابر می شود(4=2×2) زیرا سطح مقطع کمیتی دو بعدی است. همچنین می توان نشان داد که رشد جثه حد و اندازه ای دارد و اگر بیش از آن شود جرم آن جانور چنان زیاد خواهد شد که اسکلتش نمی تواند تحمل کند. در مورد جانوری زمینی اندازه این جانور حدود سی متر است. این اندازه با اندازه های بدست آمده از بزرگترین فسیل دایناسورها منطبق است. همچنین می توان نشان داد قد یک موجود انسان ریخت دو پای زمینی که می تواند در برابر زمین خوردن مقاومت کند حدود سه متر است. بلند ترین انسان در تمام طول تاریخ بشر رابرت وادلو با 72/2 متر قد است.

 برای تقلیل اثر محدود کننده جاذبه زمین چه پیشنهاداتی می توان داشت:

  1.  زندگی در آب: نهنگ آبی بزرگترین پستاندار دریایی از فیل بزرگترین پستاندار خشکی بسیار بزرگتر است.
  2. حرکت نکردن: ارتفاع درخت های سکویا به 100 متر می رسد.
  3. زندگی در فضا: اگر از اجرام بزرگ دور باشیم جاذبه به قدری کوچک خواهد شد که مشکل تا حد زیادی رفع خواهد شد.

احساس سرما

جثه فردی بزرگسال را دو برابر کودکی فرض کنید. گرمای لازم برای حفظ دمای درونی ما بر اساس حجم بدنمان تولید می شود. بنابراین بزرگسال هشت برابر بیشتر گرما تولید می کند( زیرا حجم کمیتی سه بعدی است و 8=2×2×2). اتلاف دما از سطح بدن که کمیتی دو بعدی است رخ می دهد و چون بزرگسالی که دو برابر کودک است سطح بدنش  2×2=4 برابر کودک خواهد بود و بنابراین شخص بزرگسال 8 برابر کودک گرما تولید می کند ولی 4 برابر کودک سریعتر گرما از دست می دهد. بنابراین بزرگسالان کمتر از کودکان به سرما حساس خواهند بود.

فقط مهره داران گوش دارند. گرگ ها می توانند زوزه سایر گرگ ها را از فاصله ده کیلومتری بشنوند. خفاش ها با امواج صوتی شان موقعیت قرار گرفتن موانع و طعمه هایشان را تشخیص می دهند.

پیشرفته ترین حس بویایی زمینی متعلق به پروانه ای به نام طاووس شب است. پروانه نر این گونه می تواند از فاصله چند کیلومتری پروانه ماده را پیدا کند. مارها بینی ندارند و بوها را از طریق زبانشان می چشند. با اینکه مارها می توانند ارتعاشات زمین را بفهمند ولی بهتر است بگوییم که مارها کر هستند.

میدان الکتریکی

طعمه کوسه با انقباض ماهیچه ای میدان الکتریکی ضعیفی تولید می کند که کوسه آن را دریافت می کند. جیمنوتوس نوعی ماهی آب شیرین است که می تواند تخلیه الکتریکی چند صد ولتی با جریان یک آمپر داشته باشد که برای کشتن یک انسان کافی است. طبعیتاً پوست این جانور لایه محافظی دارد که اجازه نمی دهد اندام های داخلی آن صدمه ببینند.

منابع انرژی

در سال 1977 راهیابی به عمق 2500 متری گسل گالاپاگوس به کشف اجتماع هایی از کرم های غول پیکر انجامید. این موجودات به رغم نبود نور خورشید تکثیر شده اند چراکه اساس منبع انرژی شان از اکسیده شدن مولوکول هایی مثل سولفور هیدروژن می باشد. این امر نشان داد که فتوسنتز گیاهان و نور خورشید تنها منابع انرژی ممکن نیستند. یک منبع انرژی شیمیایی یا گرمایی کافی است تا زندگی گسترش یابد.

به اعتقاد عده ای تمدن پیشرفته به جایی می رسد که منابع خود را ازبین برده و از تحول باز می ماند و خودش خودش را از بین می برد.

تا این لحظه هیچ پیام فرازمینی غیر طبیعی ای دریافت نشده است اما آسمان بسیار بزرگ است. نخستین موج رادیویی که فیزیکدان آلمانی هاینریش بل در سال 1887 تولید کرد هنوز در حال انتشار در فضاست. این موج پس از طی مسافت 130 سال نوری نابود می شود. هر تمدنی که دورتر از این مسافت باشد نمی تواند این موج را مشاهده و دریافت کند.

نخستین پیام انسان برای موجودات فرازمینی در سال 1969 از طریق سفینه آپولو 11 ارسال شد. این پیام حاوی معرفی زمین و پیام صلحی از طرف نیکسون رییس جمهور آمریکا بود که به کره ماه ارسال شد.

پیام های دیگر همچنین از طریق وویجر یک و دو در سال 1977 به مقصد مشتری، زحل و فضای ماورای آنها ارسال شده است. در آنها دایره المعارفی چند زبانه برای فرازمینی ها گذاسته شده است: 110 تصویر، یک ساعت و نیم صدای انسان ها و موسیقی آن دوره، ورقه ای با روکش طلا که بر روی آن پیامی کدگذاری شده است. این کاوشگرها بسیار دور شده اند و همچنان در حال حرکت اند و هنوز کسی نمی داند که آیا این پیام ها به دست کسی می رسد یا نه.

  • مهرزاد نوشاد